Kundreskontra är en sidoordnad bokföring av ett företags kunder. Här finns vanligtvis uppgifter om kundernas:
-adress
-kontaktperson
-faktureringsadress
-aktuell fordran/skuld
Leverantörsreskontra är en sidoordnad bokföring av ett företags leverantörer. Här finns vanligtvis uppgifter om leverantörernas:
-adress
-kontaktperson
-faktureringsadress
-aktuell fordran/skuld
Likviditetsrapport / prognos är en rapport som beskriver ett företags förmodade behållning av pengar på bankkontot framåt i tiden.
Debet / Kredit Dubbel bokföring är en grupp regler för bokföring av ekonomiska transaktioner som är internationell standard för näringsverksamheter. Varje transaktion bokförs på minst två olika konton, den ena delen är debet och står för dit verksamheten tillför resurser och den andra kredit var verksamheten tar resurser ifrån. Summan av alla debiteringar kräver lika stor summa krediteringar på minst ett annat konto för varje transaktion. Skillnaden mellan debet och kredit för varje transaktion ska alltid bli noll, vilket gör metoden i viss grad självkontrollerande.
Tillgångar är i redovisningssammanhang summan av det bokförda värdet på hela förmögenheten. Tillgångar kan bestå av egendom, immateriella rättigheter, banktillgodohavanden eller andra fordringar.
Tillgångar utgör den ena sidan i en balansräkning eller balansrapport, och är alltid lika med skulder och eget kapital tillsammans.
Skulder är i ekonomi en förbindelse att återbetala en summa pengar, ofta inom visst datum. Exempel är leverantörsskulder som är obetalda fakturor från leverantörer.
Intäkt är en periodiserad inkomst, det vill säga inkomst hänförd till en specifik tidsperiod.
Observera skillnaden mellan intäkt, inkomst och inbetalning i samband med bokföring. En inbetalning uppstår när företaget erhåller någon form av likvida medel. En intäkt uppstår när företaget utför en prestation (varuleverans, utförande av en tjänst) och bokföringen är normalt knuten till faktureringen.
Kostnad betecknar nyttiga resurser som förbrukas. Kostnader uppkommer vid förbrukning av resurser, till skillnad från utgifter som uppkommer vid anskaffningstillfället och utbetalningar som uppkommer vid betalningen.
En årsredovisning är ett av flera sätt att göra en sammanställning av ett företags räkenskaper och förvaltning för ett räkenskapsår.
En resultaträkning är en sammanställning av resultatkonton i bokföring. Resultaträkningen visar en verksamhets intäkter och kostnader och ger som saldo periodens resultat (vinst eller förlust).
Balansräkning är en uppställning av en organisations tillgångar och skulder vid ett givet tillfälle.
Redovisning syftar till att dokumentera företags ekonomiska transaktioner. Detta uppnås bland annat genom att redovisa ekonomiskt resultat samt den ekonomiska ställning som föreligger vid en given tidpunkt, bokslutsdagen.
Revision är oberoende granskning och uttalande om ett företags redovisning.
En koncern består av ett moderföretag och ett eller flera dotterföretag. Moderföretaget är det företag som direkt eller indirekt äger mer än hälften av ett annat företag.
Koncernredovisning är ett sätt att redovisa alla i koncernen ingående företag såsom om verksamheten bedrivs i ett företag.
Konsolidering kallas det när man summerar ihop alla koncernföretags separata redovisningar till en resultat- och balansräkning.